Fabulösa produkter och tjänster

LED extraljus är överlägset Xenon

För att nattkörningen ska bli en rolig upplevelse så gäller det att utrusta bilen med riktigt bra extraljus. Men vilken extraljus bör man välja, är det xenon eller led som gäller? Idag rekommenderas alltid led extraljus framför xenon. De mest populära lamporna brukar hamna någonstans runt 40 till 60W och ljusstyrkan som mäts i lumen bör överstiga 3000 lumen. Led extraljus startar upp på direkten och avger mer ljus än Xenon vid samma watt styrka förutsatt att komponenter som lins och reflektor är av liknande kvalitet. Ett extraljus med led har en lång livslängd vilket resulterar i att man inte behöver tänka på lampbyte i flera år framöver.

Undvik höga watt styrkor

Vill man ha ett kvalitativt ljus som faktiskt gör skillnad ute på vägarna så är det viktigt att man inte köper billiga budget lampor med hög effektförbrukning. Den som någon gång handlat extraljus har säkert lagt märke till led extraljus med 185W, 225W eller mer som marknadsförs som riktiga ”värstingljus”. Dessa extraljus är otroligt ineffektiva och ger ett användbart ljus som ligger i nivå med de flesta 60W lampor. Detta kan tyckas väldigt konstigt då effekten är hög, men sanningen är att ljuset från dessa extraljus sprider sig åt alla håll och sidor vilket begränsar det användbara ljuset för bilföraren avsevärt. Räckvidden är otroligt dåligt och fyller egentligen inte någon funktion ute på vägarna. Men vad bör man då välja ifall man inte nöjer sig med 90W extraljus? I de fall där man ändå vill upp i wattskalan och ändå vill kunna dra nytta av mer ljus så bör man fundera på att välja en ljusramp. En ljusramp är betydligt längre och klumpigare att installera men ger desto mer ljus vid högre wattstyrkor. En ljusramp på 240W är betydligt mer effektiv än de runda 225W lamporna.

30 sep 2016